Καί κατά τον 7ο και 6ο αι. π. Χ. οι Έλληνες στην Μαύρη θάλασσα έφτιαχναν μορφές κτισμάτων σαν και αυτόν στην Αμφίπολη άλλα και των άλλων μακεδονικών τάφων .Εξάλλου από την μυκηναϊκή εποχή γινόταν ο τρόπος ταφής με θολωτούς τάφους με ίδια στοιχεία όπως αυτά που συναντάμε και αργότερα στην Μακεδονία .

ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΥΠΟΓΕΙΑ ΚΤΗΡΙΑ

Ελληνική κατασκευή τύμβου με υπόγειες αίθουσες για διάφορες χρήσεις

.Η τούμπα στην Ελληνίδα πόλη Ολβία στην Μαύρη Θάλασσα .Κάτω από αυτήν υπάρχουν αίθουσες για διάφορες χρήσεις .Στην περιοχή αυτή ίσως λόγο κρύου κλίματος αλλά και των εχθρικών επιδρομών στην μακρινή αυτή περιοχή σπουδαία κτήρια ήταν κάτω από το έδαφος.

Η είσοδος στα υπόγεια κτήρια

Η εσωτερική αίθουσα και διάδρομος

Άλλος ένας τύμβος που φτιάχτηκε για λατρευτική χρήση του Διός .Έχει υπόγειες αίθουσες και βλέπουμε εδώ την είσοδο προς αυτές

Ένα σκαρίφημα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας της Ουκρανίας που αναπαριστά το υπόγειο κτίσμα στην Ελληνίδα πόλη Ολβία

Φυσικά στο μέγεθος της Αμφίπολης δεν έχει βρεθεί ,αλλά ,αυτή της Ολβίας όμως διαπιστώνουμε ότι έχει παρόμοια χαρακτηριστικά

Αμφίπολη

Ευρήματα που ανατρέπουν όλα τα δεδομένα; – Τι πραγματικά συμβαίνει με τον τύμβο;

Τα δεδομένα που υπάρχουν για τον κρύβεται στο λόφο Καστά στην Αμφίπολη προκαλούν μεγάλα ερωτήματα που μπορούν να ανατρέψουν τα έως τώρα δεδομένα. Μπορεί η φρενίτιδα γύρω απ’ την Αμφίπολη να δικαιολογεί μέχρις ενός σημείου τον επικοινωνιακό χειρισμό, όμως υπάρχουν και μεγάλα κενά στην πληροφόρηση και τις “αποκαλύψεις” που δημιουργούν απορίες.

Την ίδια ώρα όσα έρχονται στο φως στοιχεία του μνημείου τα οποία με τη μοναδικότητά τους ανατρέπουν πολλές θεωρίες, αλλά και πολλά δεδομένα.
Πλέον δεν είναι λίγοι εκείνοι που μιλούν για ένα ιδιαίτερο μνημείο που δεν θυμίζει σε τίποτε έναν κατά τα άλλα απλό τάφο.Κάποιοι μιλούν για στοά και όχι προθαλάμους τάφου.

Το μέγεθος του χώρου, αλλά και το μέγεθος τον κατασκευών μέσα στον χώρο που περικλείει ο τοίχος της περιμέτρου θυμίζουν πλέον περισσότερο ιερό, παρά ένα τάφο. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς την εικόνα που ήρθε στη δημοσιότητα. Για πρώτη φορά αποκαλύφθηκε από την κορυφή ως το πάτωμα το μέγεθος του θαλάμου με τις επονομαζόμενες “Καρυάτιδες”. Τα αγάλματα τοποθετημένα σε μεγάλα βάθρα ξεπερνούν τα τριάμισι μέτρα και ουσιαστικά μιλάμε για έναν θάλαμο με ύψος κοντά στα έξι μέτρα.

Παλαιότερο υπολογιστικό στοιχείο του ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝΑ

Μάλιστα μιλάμε για έναν μόνο από τους τρεις θαλάμους που έχουν αποκαλυφθεί και έτσι αν αναλογιστεί κανείς την είσοδο με την κατηφορική κλίμακα πριν τις δύο Σφίγγες, τον θάλαμο πίσω από τις Σφίγγες, αλλά και τον λεγόμενο “κόκκινο” θάλαμο πίσω από τις “Καρυάτιδες” τότε μιλάμε για έναν χώρο μήκους κοντά στα 23 μέτρα.Έναν χώρο τεραστίων διαστάσεων που … κατά τα άλλα δεν είναι παρά η είσοδος σε έναν τάφο.

Αν γίνει μια απλή σύγκριση με τον πλέον λαμπρό τάφο που έχει ανακαλυφθεί ως σήμερα στον μακεδονικό χώρο, εκείνον του Φιλίππου του Β’ τότε η σύγκριση δείχνει ότι ο τάφος για τον σημαντικότερο ηγεμόνα της Μακεδονίας πριν τον Μ. Αλέξανδρο δεν ήταν παρά μια πολύ φτωχή κατασκευή, που μάλλον δεν ταίριαζε σε βασιλιά του μεγέθους του Φιλίππου. Αν πάλι αντιστραφεί το επιχείρημα τότε υπάρχει ένα ερώτημα που δύσκολα μπορεί να πάρει απάντησε σε αυτή τη φάση.
Ποιος δηλαδή θα άξιζε έναν τάφο που κάνει εκείνον του Φιλίππου να μοιάζει φτωχικός;

Ποιος άξιζε τάφο πιο μεγαλοπρεπή και από αυτό του Φιλίππου;

Ένα ακόμη δεδομένο που πρέπει να ληφθεί υπόψη δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι οι ανασκαφή δεν έχει φτάσει παρά στο ένα τέταρτο του μήκους της ακτίνας του μνημείου. Εάν πρόκειται για έναν τάφο τότε πίσω από την μικρή έκκεντρη είσοδο που βρίσκεται στην “πλάτη” των Καρυάτιδων δεν θα πρέπει να περιμένουμε τίποτε άλλο από έναν προθάλαμο και έναν νεκρικό θάλαμο.

Έτσι εύλογα έρχεται και το επόμενο ερώτημα.Τι υπάρχει σε όλον τον υπόλοιπο χώρο που περιλαμβάνεται μέσα στον μισού χιλιομέτρου περίβολο;

Παράλληλα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πλέον μιλάμε για έναν χώρο όπου, όταν γίνει επισκέψιμος, θα μπορούμε να δούμε στον φυσικό τους χώρο και μάλιστα σε εσωτερικό χώρο αγάλματα μεγάλων διαστάσεων, πάνω από τρία μέτρα, τοποθετημένα στη σειρά (πρώτα οι Σφίγγες, μετά οι Καρυάτιδες) να κοσμούν έναν … διάδρομο. Μάλλον οι διαστάσεις σε όποιον έχει την ευκαιρία να επισκεφτεί στο μέλλον τον χώρο θα θυμίζουν στοά και όχι έναν απλό διάδρομο…

Μήπως λοιπόν όσοι ήδη βρίσκονται στον χώρο βλέπουν μια στοά και όχι απλά έναν, δυο ή τρεις προθαλάμους;

Όλα αυτά βέβαια είναι υποθέσεις υπό την έννοια ότι υπάρχουν για όσους δεν παίρνουν μέρος στην ανασκαφή τεράστια κενά. Άλλωστε δεν έχουν δοθεί παρά λίγες φωτογραφίες ελάχιστων τμημάτων του μνημείου, λεπτομερειακές και όχι γενικές, ενώ ταυτόχρονα τηρείται σιγή ιχθύος για άλλα ευρήματα όπως, κεραμικής…

Άραγε μιλάμε για έναν χώρο που δημιουργήθηκε για έναν νεκρό και όσοι τον δημιούργησαν για να τον τιμήσουν δεν έκαναν μια αφιέρωση, δεν άφησαν ένα ίχνος πίσω τους σε έναν χώρο τεραστίων διαστάσεων; … Δημιούργησαν έναν χώρο τεραστίων διαστάσεων φτιαγμένο με τρόπο ώστε να προκαλεί με τον πλούτο και τις διαστάσεις του δέος στον επισκέπτη και στη συνέχεια έκαναν τα πάντα για να εξαφανίσουν από προσώπου γης το δημιούργημα αυτό;

Η περίμετρος του τύμβου της Αμφιπόλεως (κάτω) αγγίζει τα 500 μέτρα και η διάμετρός του τα 160 μ., με μέγιστο ύψος τα 23 μ. Συγκριτικά, η Μεγάλη Τούμπα της Βεργίνας (επάνω) στην οποίαν βρέθηκε ο μεγαλοπρεπής τάφος του Φίλιππου Β”, δεν υπερβαίνει τα 110 μέτρα σε περίμετρο και το ύψος της είναι περίπου το μισό από αυτό του Λόφου Καστά. Ενα μνημείο όπως ο τάφος της Αμφίπολης, πιθανότατα πρωτοφανούς μεγέθους για το τέλος του 4ου π.Χ. αιώνα, δεν μπορεί να κατασκευάστηκε τυχαία και προφανώς συνδέεται με το πόση σημασία είχε εκείνος, εκείνη ή εκείνοι που ετάφησαν μέσα του. Οι υποθέσεις που γίνονται, εύλογα, ακολουθούν δύο κατευθύνσεις: Εφόσον ο τάφος ξεπερνά σε διαστάσεις κατά πολύ αυτόν του Φιλίππου, φαίνεται πως ο εκείνος που διέταξε την κατασκευή του θέλησε να αναμετρηθεί με το μεγαλείο του θρυλικού Μακεδόνα βασιλέα, ωθούμενος από ματαιοδοξία, φθόνο ή οποιοδήποτε άλλο κίνητρο. Εάν όμως οι μεγαθηριακές διαστάσεις του «ανθρωπογενούς γηλόφου» Καστά επιβλήθηκαν από τον αριθμό των νεκρών, τότε η ανασκαφή θα βρεθεί ενώπιον ενός πολυάνδριου, ενδεχομένως και πολύ εκτεταμένου ομαδικού τάφου. Αλλά γι” αυτό θα «μιλήσει» μόνο ο κύριος ταφικός θάλαμος που επί του παρόντος αναμένει την άφιξη των αρχαιολόγων.

Αν δεν ήταν φτιαγμένο το μνημείο για να είναι επισκέψιμο τότε γιατί δεν υπάρχουν πόρτες ανά θάλαμο και αφού πόρτες δεν υπήρχαν στο αρχικό σχέδιο γιατί φτιάχτηκαν τουλάχιστον δυο τοίχοι που φράσσουν την είσοδο και στη συνέχεια το μνημείο πακτώθηκε; … Βέβαια αυτά τα τελευταία δεν είναι ακριβή ερωτήματα ,απλά υπάρχουν από την μέχρι τώρα εμπειρία σε διάφορες ανασκαφές και αυτό δεν σημαίνει τίποτε ,εξάλλου αυτό μπορεί να είναι ένα εξελικτικό αρχιτεκτονικό φαινόμενο εθιμοτυπικού περιεχομένου της εποχής

Έφτιαξαν ανοιχτό μνημείο και το… έθαψαν;

Τα περίεργα πάντως με τη συμπεριφορά που επιδεικνύεται απ’ την ομάδα που ανασκάπτει και διαχειρίζεται επικοινωνιακά το μνημείο συνεχίζονται. Ξαφνικά και μετά από σχεδόν δύο μήνες αγώνα δρόμου να φτάσουν στο βάθος του μνημείου οι ειδικοί γυρίζουν πίσω. Αντί ενεργειών να συνεχίσουν σε βάθος της έρευνα γυρίζουν δυο θαλάμους πίσω και αφαιρούν χώματα και διαφραγματικούς τοίχους ώστε να αποκαλυφθεί το μνημείο… “Κόλλησαν” οι ανασκαφές λόγω των προβλημάτων στήριξης του μνημείου; Βρέθηκαν σε “τοίχο” καθώς το μνημείο δεν ακολουθεί τους κανόνες άλλων γνωστών ταφικών μνημείων; Άγνωστο. Πάντως οι έρευνες σε βάθος σταμάτησαν μπροστά στην πιο περίεργη είσοδο που αποκαλύφθηκε ως τώρα. Μια είσοδο που μοιάζει ταπεινή σε σχέση με τις προηγούμενες και που μοιάζει να οδηγεί σε υπόγειο χώρο. Όλα αυτά μάλιστα την ώρα που γίνονται ανακοινώσεις ότι θα τελειώνουμε σε έναν μήνα… ή κοντά στα Χριστούγεννα. Ανακοινώσεις που γίνονται από τους υπεύθυνους της ανασκαφής κι ας γνωρίζουν ότι δεν έχει αποκαλυφθεί παρά το 5% του χώρου…

ΚΑΙ ΜΕ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ -ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ για ΕΛΛΗΝΩΝ ΔΙΚΤΥΟ

ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΑ: ΟΙ ΘΟΛΩΤΟΙ ΤΑΦΟΙ ΤΑ ΜΕΓΑΛΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

ΟΠΟΥ ΚΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΘΑΜΜΕΝΟΣ Ο ΣΤΡΑΤΗΛΑΤΗΣ, Ο ΤΥΜΒΟΣ ΤΟΝ ΑΦΟΡΑ… ΖΕΙ στην Αμφίπολη

FACEBOOK | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |

Copyright © 2017. All Rights Reserved.