O Ηρακλής σε συμπόσιο. 500-490 π.Χ Παρίσι, Μουσείο του Λούβρου

O« Ζωγράφος του Βερολίνου » ήταν το όνομα που δόθηκε από τον μεγάλο μελετητή της Οξφόρδης Sir John Beazley (1885-1970) σε έναν ανώνυμο Αθηναίο αγγειογράφο του πέμπτου αιώνα π.Χ.,( διότι το αντικείμενο που μελέτησε «βρέθηκε» στην πόλη αυτή .Έτσι πολλοί ετερόκλητοι παράγοντες λαμβάνουν λίγη δόξα από την ελληνικό πολιτισμό αναδρομικά…έτσι πλέον «βαπτίζεται » ένα ελληνικό έργο τέχνης από την αρχαιότητα με το όνομα της πόλης, που βρέθηκε το κλεμμένο ή απαλλοτριωμένο αντικείμενο ή κάποιου που το έχει κλέψει ή «αγοράσει» ή του «ανασκαφέα » που το «βρήκε» ) του οποίου το χέρι, την εργασία ο Beazley αναγνωρίζει σε πάνω από 200 πλήρη ή
αποσπασματικά αγγεία σε συλλογές σε όλο τον κόσμο.

Από την πρώτη δημοσίευση που ο Beazley έκανε την αναγνώριση του έργου του ζωγράφου το 1911, οι αποδόσεις σε αυτόν τον αξιόλογο και παραγωγικό Αθηναίο καλλιτέχνη έχει αυξηθεί σε πάνω από 300 έργα, καθώς και η εκτίμηση για το εκλεπτυσμένο και κομψό στυλ του δεν έχει εξασθενίσει με το πέρασμα του χρόνου της τέχνης του .

Ο Αθηναίος αυτός ζωγράφος και ο κόσμος του στην αθηναϊκή αγγειογραφία κατά την Πρώιμη περίοδο του πέμπτου αιώνα π.Χ. είναι η πρώτη μεγάλη έκθεση μουσείου αφιερωμένη στον καλλιτέχνη, του οποίου το έργο είχε μεγάλη επίδραση σε άλλους αγγειογράφους της περιόδου, όταν η Αθήνα και όλος ο Ελληνισμός απειλούνται με υποδούλωση από την Περσική Αυτοκρατορία. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν 84 αγγεία και αγαλματίδια από την περίοδο, συμπεριλαμβανομένων των 54 από τα ωραιότερα αγγεία που αποδόθηκαν στον Αθηναίο Ζωγράφο, παρέχοντας ένα παράθυρο στον κόσμο της αθηναϊκής κοινωνίας 2.500 χρόνια πριν.

Έκτακτος δανεισμός θα γίνει από : Antikensammlung, Staatliche Museen zu Berlin- Μουσείο του Λούβρου, στο Παρίσι- Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο- Κρατική αρχαιολογική συλλογή Μονάχου και Γλυπτοθήκη του Μονάχου- Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης- Kunsthistorisches Museum της Βιέννης- Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης- Μουσείο Καλών Τεχνών, Βοστώνη- και Μουσεία του Βατικανού, μεταξύ των άλλων θεσμικών οργάνων, θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο πλευρό των μεγάλων αντικειμένων από το Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστημίου του Princeton και από ιδιωτικές συλλογές…Είδατε πόσοι μοιράζονται τα κλεμμένα αντικείμενα της Ελληνικής τέχνης;…

Αμαζονομαχία με παρουσία του Ηρακλή , 490-480 π.Χ Κεραμικό. Antikenmuseum Basel und Sammlung Ludwig (BS 453)

Ο Αθηναίος ζωγράφος και ο κόσμος του έχει επιμεληθεί από τον J. Michael Padgett, επιμελητή της αρχαίας τέχνης στο Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστημίου του Princeton, του οποίου τα κύρια ερευνητικά ενδιαφέροντα είναι η Ελληνική τέχνη και αρχαιολογία, ιδιαίτερα η αττική αγγειογραφία.
Η πρεμιέρα της έκθεσης είναι στο Πανεπιστήμιο του Princeton Μουσείο Τέχνης την 4η του Μαρτίου έως 11, Ιουνίου του 2017,”Αυτή η έκθεση δίνει την ολική ,αλλά την μοναδική εμπειρία πρόσβασης στον κόσμο της αρχαίας Ελλάδας περίπου 2.500 χρόνια πριν, ενιαία αλλά και μέσα από τα χέρια ενός ανώνυμου Έλληνα καλλιτέχνη », σημειώνει ο James Steward,παράγοντας της Έκθεσης «Ο καρπός της ζωής της σκέψης και της έρευνας, αυτή η έκθεση μας φέρνει σε πολύ στενή επαφή με έναν από τους μεγάλους καλλιτέχνες του αρχαίου κόσμου και με αυτόν τον τρόπο μπορεί και μας θυμίζει τη δύναμη του κάθε καλλιτέχνη τότε και τώρα.”

Ερυθρόμορφος κρατήρας με νεαρό άνδρα να παίζει με τσέρκι κρατώντας ένα πουλί από τη μία πλευρά με τον Δία κρατώντας ένα σκήπτρο από την άλλη.-500-490 π.Χ Παρίσι, Μουσείο του Λούβρου,

Οι περισσότεροι στην αττική αγγειογραφία των πέμπτο και έκτο αιώνα π.Χ., δεν υπέγραφαν το έργο τους, γιατί άλλωστε ; Οι τότε αναγνώριζαν το έργο κάθε καλλιτέχνη από το ίδιο το έργο Ο Beazley αναγνώρισε το χέρι του ίδιου καλλιτέχνη σε μια σειρά από ερυθρόμορφα αγγεία του πρώτου τριμήνου του πέμπτου αιώνα π.Χ. σε διάφορες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές σε μια δημιουργική έρευνα το 1911 σε άρθρο στην Εφημερίδα των Ελληνικών Σπουδών, τους αποδίδεται σε ανώνυμο Αθηναίο τεχνίτη τον οποίο ονόμασε ο « Ζωγράφος του Βερολίνου ».Τον Beazley και άλλους μελετητές είχαν προσελκύσει η κομψή και λεπτή λεπτομερή απόδοση στο ύφος του καλλιτέχνη, τα οποία καθορίζουν το έργο του, εκτός από εκείνη των άλλων συγχρόνων του καλλιτεχνών στην Αθήνα και αλλού .

.Χρονολογία 490-480 π.Χ. Θραύσμα από έναν ερυθρόμορφο λήκυθο,όπου γυναίκα να στέκεται σε ένα βωμό. . Δώρο του Jasper Gaunt στη μνήμη της Jill Gannon (2000-149) [Πηγή: © Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστημίου του Princeton]

Τα αγγεία ποικίλλουν σε μέγεθος, σε σχήμα και σε αντικείμενα, αλλά το καθένα είναι βαμμένο σε ξεχωριστό στυλ του καλλιτέχνη, ακόμη όμορφο είναι και τα πολλά ζώα που εμφανίζονται στο έργο του, καθώς επίσης πρέπει να είναι ο σκύλος το πιο αξιολάτρευτο από όλα όπως και σε όλες τις μορφές της ελληνικής τέχνης.Οι δυναμικές σκηνές της πρακτικής λατρείας, αθλητικές και μουσικές παραστάσεις, και το πλούσιο σώμα του ελληνικού μύθου και το επικό στοιχείο εκπροσωπούνται σε νέες συνθέσεις που αποδεικνύουν την καλλιτεχνική εκλέπτυνση του ζωγράφου στην ς, πολυφασική του καριέρα.

Μία ερυθρόμορφη υδρία που απεικονίζει τον Απόλλωνα κάθεται σε ένα μεγάλο τρίποδο με φτερά, με τον οποίο πετάει πάνω από τη θάλασσα με τη συνοδεία δύο δελφίνια σε θέση της κατάδυσης. 490 π.Χ -. Βατικανό, Museo Gregoriano Etrusco,

Άλλοι κορυφαίοι έλληνες καλλιτέχνες της περιόδου,εκείνης πολλοί από τους στενούς συνεργάτες του Αθηναίου « Ζωγράφου του Βερολίνου », εκπροσωπούνται στην έκθεση και έτσι μπορεί να διαμορφώσει ένα ευρύτερο πλαίσιο για την εποχή για τον επισκέπτη.
Όπως ο πιθανόν δασκάλος του Φειδίας κύριος αντίπαλός του, ο Ζωγράφος του Κλεοφράδη μαθητές του Ερμώνακτα (Ερμώναξ) , ο «Ζωγράφος της Providence» και ς ο «Ζωγράφος του Αχιλλέα» οπαδούς, όπως ο «Ζωγράφος Dutuit » και καλλιτέχνες που ειδικεύονται στη διακόσμηση κανθάρων για οίνο κρασί: Ονήσιμος, Μάκρων,ο «Ζωγράφος του Βρύγου» και ο «Ζωγράφος του Τριπτόλεμου» .

Μελανόμορφος αμφορέας Παναθηναϊκό βραβείο –
Δρομείς, -480-470 π.Χ . Συλλογή του Γρηγορίου Callimanopulos

Μια διεθνής επιστημονική διάσκεψη για την αθηναϊκή αγγειογραφία των περιόδων Ύστερη Αρχαϊκή και για την Πρώιμη Κλασική περίοδο, που θα διοργανωθεί στο πλαίσιο της έκθεσης, θα πραγματοποιηθεί στο Princeton την 1η Απριλίου, 2017.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ «ΖΩΓΡΑΦΟ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ»

Share

FACEBOOK | ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ |

Copyright © 2017. All Rights Reserved.